WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
Informacja dla rodziców na temat zajęć edukacyjnych
WDŻ - prezentacja dla rodziców
„Wychowanie do życia w rodzinie”
Zajęcia edukacyjne „Wychowanie do życia w rodzinie” są realizowane w klasach IV – VIII szkoły podstawowej.
Program nauczania obejmuje 14 godzin w ciągu roku szkolnego: w tym 9 spotkań wspólnych dla całej klasy oraz po 5 spotkań oddzielnie dla grupy dziewcząt i chłopców. Zajęcia edukacyjne „Wychowanie do życia w rodzinie” nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję do następnej klasy ani na ukończenie szkoły przez ucznia. Udział w zajęciach odnotowuje się na świadectwie wpisem „uczestniczyła” /„uczestniczył”.
Zajęcia prowadzi pani mgr Małgorzata Koczor w razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt przez e-dziennik lub w szkole na konsultacjach.
Podstawa programowa przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”
Cele kształcenia:
- Wspieranie wychowawczej roli rodziny;
- Współpraca z rodzicami w zakresie prawidłowych relacji między nimi a dzieckiem;
- Pomoc we właściwym przeżywaniu okresu dojrzewania;
- Wspieranie rozwoju moralnego i kształtowania hierarchii wartości;
- Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie.
- Tworzenie klimatu dla koleżeństwa, przyjaźni oraz szacunku dla człowieka;
- Informowanie o możliwościach pomocy – system poradnictwa dla dzieci i młodzieży;
- Ukazywanie roli mediów i ich znaczenia dla człowieka i społeczeństwa. Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny.
- Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania.
- Pokonywanie trudności okresu dorastania.
- Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów.
- Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.
- Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.
- Korzystanie ze środków przekazu, w tym z Internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.
Tematyka zajęć w klasie czwartej:
- Wspólnota domu, serca i myśli – funkcje rodziny.
- Witaj w domu – funkcja prokreacyjna i opiekuńcza.
- Zasady i normy – funkcja wychowawcza i socjalizacyjna.
- Miłość, która scala, czyli funkcja psychiczno - uczuciowa i kontrolna.
- Jesteśmy razem – funkcja rekreacyjno - towarzyska, kulturowa i ekonomiczna.
- Koleżeństwo.
- Dobre wychowanie.
- Internet – świat prawdziwy czy nieprawdziwy?
- Moje mocne i słabe strony czyli jak polubić samego siebie.
- Zdrowy styl życia. (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- U progu dojrzewania (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Jak funkcjonuje organizm człowieka. (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Wolny temat. (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Obrona własnej intymności (dla grupy dziewcząt / chłopców).
Tematyka zajęć w klasie piątej:
- Gdzie dom, tam serce twoje.
- Rodzina – moje okno na świat.
- Emocje i uczucia.
- Porozmawiajmy.
- Święta coraz bliżej.
- Zaplanuj odpoczynek.
- Mądry wybór w świecie gier.
- Uprzejmość i uczynność.
- Poszukiwany: przyjaciel.
- Moje ciało (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Dojrzewam (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Dbam o higienę (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Zdrowy styl życia (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Zrozumieć siebie i innych (dla grupy dziewcząt/chłopców).
Tematyka zajęć w klasie szóstej:
- Z rodziny się nie wyrasta.
- Rodzinne wychowanie.
- Rozwój ku dojrzałości i odpowiedzialności.
- Sztuka rozmowy.
- Gdy trudno się porozumieć.
- O presji rówieśniczej.
- Media – wybieram świadomie, korzystać bezpiecznie.
- Jak mogę ci pomóc?
- Czasami pod górkę. Trudności w okresie dojrzewania.
- Zarządzanie sobą (dla grupy dziewcząt / chłopców)
- Mój styl to zdrowie (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Wolny temat (dla grupy dziewcząt / chłopców)
- Mam swoją godność (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Stalking, hejting, cyberprzemoc (dla grupy dziewcząt / chłopców)
Tematyka zajęć w klasie siódmej:
- Rozwój człowieka.
- Dojrzałość, to znaczy...
- Pierwsze uczucia.
- Komunikacja w rodzinie.
- Savoir vivre, czyli zasady dobrego wychowania.
- Utrata wolności. Zagrożenia. Uzależnienia chemiczne.
- Uzależnienia behawioralne.
- Ludzie drogowskazy.
- Empatia.
- Dojrzewanie – rozwój fizyczny (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Małżeństwo - miłość i odpowiedzialność. (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo (dla grupy dziewcząt / chłopców).
Tematyka zajęć w klasie ósmej:
- Budowanie relacji międzyosobowych.
- Dojrzałość, to znaczy…
- Na początek: zakochanie.
- O etapach i rodzajach miłości.
- Choroby przenoszone drogą płciową.
- AIDS.
- Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka.
- Wobec choroby, cierpienia i śmierci.
- Atrakcyjność człowieka.
- Metody rozpoznawania płodności (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Inicjacja seksualna. Dlaczego warto czekać?(lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Wolny temat. (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Dojrzałość do małżeństwa. (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
Program nauczania: oparty o podręcznik „Wędrując ku dorosłości”. Autor: Teresa Król.
Program nauczania. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klasy 4, 5, 6, 7, 8 szkoły podstawowej. Wydawnictwo Rubikon.